Medya Günlüğü
07 Oca 2019 11:39 Son Güncelleme: 07 Oca 2019 11:58

Hürriyet Gazetesi'nde 'vahim' hata! 20 gün arayla...

Hürriyet gazetesinin 11 Aralık günkü sayısında arka manşetinde yer alan haberi, 31 Aralık günkü sayısında birinci sayfada verdiği ortaya çıktı.

Hürriyet Gazetesi'nde 'vahim' hata! 20 gün arayla...

11 Aralık'taki sayıda, "Beyin korteksini inceltiyor. Akıllı cep beyne zarar" başlıklı haberde, “ABD’de yapılan bir araştırma, saatlerini akıllı telefon ve tablet dışında harcayan çocukların beyin korteksinde incelme yaşandığını ortaya koydu” ifadelerine yer verildi.

Hürriyet, 31 Aralık’taki sayısında ise, “Beyin zarını inceltiyor” başlıklı bir haber yaptı. Haberde, “ABD’de yapılan yeni bir araştırmaya göre tablet ve akıllı telefonda iki saatten fazla vakit geçiren çocukların beyin zarları inceliyor, dil ve muhakeme becerileri zayıflıyor” ifadeleri kullanıldı.

"VAHİM..."

Hürriyet gazetesi Okur Temsilcisi Faruk Bildirici de bugünkü köşesinde, konuyla ilgili olarak okurdan gelen bir soruyu yanıtladı.

Her iki haberin de aynı olduğunu ifade eden Bildirici, "Aynı haberin neredeyse aynı başlık ve bilgilerle 20 gün arayla tekrarlanması da vahim. Editoryal zincirin tüm halkalarının payı var bu hatada" diye ifade etti.

İşte aynı iki haber:

 

Hürriyet'in 11 Aralık sayısı

 

Hürriyet'in 31 Aralık sayısı

Faruk Bildirici'nin konuyla ilgili yazısı şu şekilde:

"11 Aralık'ta Hürriyet’in arka sayfasının manşetinde 'Beyin korteksini inceltiyor: Akıllı cep beyne zarar' başlıklı bir haber yer alıyordu. 31 Aralık’ta da birinci sayfada 'Beyin zarını inceltiyor' manşeti vardı.

Hülya Onur adlı okur, 20 gün arayla çıkan iki haberin aynı olduğuna dikkat çekti, 'Bunu bilerek mi yaptınız, yoksa farkında değil misiniz?' diye sordu. Ben de inceledim. Hakikaten her iki haber de ABD Ulusal Sağlık Enstitüsü’nün araştırmasına dayanıyordu, 'tablet ve akıllı telefonda iki saatten fazla vakit geçiren çocukların beyin zarlarının inceldiği, dil ve muhakeme becerilerinin zayıfladığı' belirtiliyordu. Kısacası her iki haber aynıydı.

Haberlerde kaynak belirtilmemişti; ilkinde imza ve mahreç yoktu; ikincisinde Türkiye’den bir uzmanın görüşü de alınmış ve Eğitim Servisi’nden Önder Öndeş’in imzası konulmuştu. Aynı haberin gazetede tekrarlanmasının nedenini ve haberin kaynağını Öndeş’e sordum, yanıtladı:

'Haber ne yazık ki bizim 11 Aralık’taki arka kapakta yer almış. CBS’e ve New York Times’a araştırmayı yürütenler açıklama yaptı. Onların haberlerine ve dünyadaki yansımalarını haber yazım sürecinde inceledim. Haberde araştırmanın çatı örgütü olan Amerikan Sağlık Enstitüsü (NIH) verildi.'

Halbuki enstitünün adını vermek yetmez. Doğrudan onların açıklamasını almadığımıza göre, CBS televizyonu ve New York Times kaynak gösterilmeliydi. İnternet kaynaklı çeviri haberlerde kaynak eksikliği sorununa maalesef sık rastlanıyor medyada.

Aynı haberin neredeyse aynı başlık ve bilgilerle 20 gün arayla tekrarlanması da vahim. Editoryal zincirin tüm halkalarının payı var bu hatada."